כואב לי • מדוע זקני מאה שערים מתנהגים בכפיות טובה?

באחת השנים ביום ירושלים, לפנות בוקר בתפלת ותיקין בכותל, עמד קהל גדול בכותל, בתפילה ואמר הלל בשירה וריקוד, ובתווך עמדו מתפללים ואמרו תחנון בקול רם, עמדתי ליד הגאון הגדול הרב יעקב יוסף זצ"ל בנו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ושאלתי אותו מה דעתו על התופעה, הוא ענה לי מיד! 'אלו אומרים תחנון כדי שאלה יוכלו לומר הלל והודיה'.
ישראל גליס 14 Comment on כואב לי • מדוע זקני מאה שערים מתנהגים בכפיות טובה?

הרב ישראל גליס יוצא מכליו כשהוא שומע שועידת 'שלומי אמונים' תתקיים באוקראינה ולא בירושלים • אבל יש משהו שמרגיז אותו יותר: למה זקני מאה שערים מתנהגים בכפיות טובה, מדוע הם שותקים ב'יום ירושלים'?

חג במאה שערים | אילוסטרציה צילום: Kobi Gideon/FLASH90
באחת השנים ביום ירושלים, לפנות בוקר בתפלת ותיקין בכותל, עמד קהל גדול בכותל, בתפילה ואמר הלל בשירה וריקוד, ובתווך עמדו מתפללים ואמרו תחנון בקול רם, עמדתי ליד הגאון הגדול הרב יעקב יוסף זצ"ל בנו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ושאלתי אותו מה דעתו על התופעה, הוא ענה לי מיד! 'אלו אומרים תחנון כדי שאלה יוכלו לומר הלל והודיה'.
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אנחנו מרגילים את ילדינו להגיד "תודה", כשהם מקבלים משהו מאדם זר או קרוב, אבל מתי אנחנו אומרים תודה?.

ישנה אגדה על אדם שעלה לשמים וקיבל יחס מיוחד לראות את גרמי השמים, מלאך מלווה אותו, ומראה לו אולם ענק שבו יושבים מלאכים ליד מחשבים ועורכים רשימות. והוא שואל את המלאך:  'מה זה?', ואז המלאך עונה לו: 'פה עושים סדר לכל הבקשות המגיעות מכדור הארץ, לאלו שמבקשים פרנסה, בריאות, שידוכין, חינוך ילדים, ישועה בכל ענין'. 'יפה מאד', עונה מיודעינו. ממשיכים ללכת והנה, אולם ענק שבו יושבים מלאכים מסוג אחר עם רשימות ומחשבים, לשאלת ידידינו 'מה זה?' – ענה לו המלאך, 'פה מכינים את הרשימות לשלוח חזרה לכדור הארץ, עם ההוראות למי פרנסה, למי שידוך ובריאות, וכן הלאה, ברכות וישועה', יפה מאד, סדר מיוחד ומצוין, הם ממשיכים הלאה בסיור והנה הוא רואה אולם ענק, באותו גודל של האולמות שראה קודם, אלא פה יושב מלאך אחד עם נרגילה וכוס קפה וקורא ספר, שואל ידידינו 'מה זה?' עונה לו המלאך 'פה האולם שמחכים לתודה רבה על הברכות שנשלחו מהחדרים הסמוכים', אבל לא מגיעים לכאן כל כך הרבה תודות מכדור הארץ, לכן הסתפקו כאן במלאך אחד'.

כנגד מה הדברים אמורים. כשקמה המדינה אחרי שואה איומה באו החילונים וחטפו אותה, ואנחנו כציבור חרדי נשארנו כנגררת אחריה, עם הרבה טענות עליה. כשהאומות הערביות הקיפו אותנו מצפון, מדרום ומהמזרח ורצו רק לזרוק אותנו לים – הקב"ה הרחיק אותם מעלינו ושוחררו חבלי ארץ שלנו ביהודה ושמרון וחזרנו לכותל המערבי, לבית המקדש, לקבר רחל, למערת המכפלה, לחברון, שכם, יריחו ועוד. שונאי ישראל נשלחו כפליטים לעבר הירדן והשמחה הייתה גדולה, אז מי חטף את חבלי ארץ?, אלו דור הכיפות הסרוגות. קשה היה להביא את היהודים החרדים ליהודה ושומרון. מספר שנים אחרי זה שוב נפלו עלינו צרות, "מלחמת יום כפור"  וחשבנו שהשמים נפלו עלינו, ואז הגיעו אלינו המוני בעלי תשובה, מהשמיים נתנו לנו את ההזדמנות, לחשוב ולחזור בתשובה ומי חזר בתשובה. בני קיבוצים ויישובים חילונים, ונפתחו ישיבות של בעלי תשובה, עד כאן עובדות היסטוריות.

ביום ראשון יציינו ברחבי הארץ והעולם היהודי את יום ירושלים, יש שחוגגים בדרך כזאת או אחרת בתפילות הודיה מסוימות, יש המסתפקים באמירת פרקי תהילים כהודיה, ויש כאלו שחושבים שזו חגיגה ציונית או חגיגה של "המזרוחניקים".

באחת השנים ביום ירושלים, לפנות בוקר בתפלת ותיקין בכותל, עמד קהל גדול בכותל, בתפילה ואמר הלל בשירה וריקוד, ובתווך עמדו מתפללים ואמרו תחנון בקול רם, עמדתי ליד הגאון הגדול הרב יעקב יוסף זצ"ל בנו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל ושאלתי אותו מה דעתו על התופעה, הוא ענה לי מיד! 'אלו אומרים תחנון כדי שאלה יוכלו לומר הלל והודיה'.

ולעצם העניין, אני לא מטיף לאיש איך לנהוג ובוודאי אני לא מבקש להגיע למוקטעה עם לבוש ירושלמי ולצעוק שם תחת מעטה של אדם חרדי "אללה הוא אכבר".

ישבנו שם במאה שערים, במרתפים ובמקלטים, בפחד נוראי עם אמירת תהילים, ולא ידענו שהערבים מכינים תוכנית שחיטה של שכונת מאה שערים ובתי אונגרין.

בספרו של מפקד ירושלים של אותה תקופה האלוף עוזי נרקיס "זאת ירושלים" – הוא מביא מפה שנמצאה בבית ספר לשוטרים, ובה תיעוד מדויק של השכונות עם תיאור בתי הכנסת שיעלו באש רק אחרי תום המלחמה. הבנו איפה היה נס ההצלה, אז חלק גדול שגרים כיום בשכונה לא נולדו או היו קטנים באותה תקופה, המבוגרים מעדיפים לשתוק אולי גם לשכוח איפה הם היו באותה תקופה פשוט כפויי טובה.

הטענה היא לא רק לתושבי מאה שערים בהווה או בעבר, גם תושבי רחוב שמואל הנביא, תושבי שכונת פאג"י סנהדריה, שערי חסד, קטמונים, מוסררה ועוד, כולנו יישבנו על הגבול המסוכן, שעות של חרדה ונסי ניסים שהקב"ה הביא עלינו.

ועוד משהו קטן, הכרת הטוב לאלה שלחמו וגם נפלו ליד השכונות החרדיות במטרה להציל את תושבי ירושלים.

כל אחד יעשה את חשבון הנפש שלו, לפני שהילד הקטן ישאל? 'אבא אתה מבקש ממני להגיד תודה, מתי אתה אמרת תודה בפעם האחרונה?'.

בשולי הדברים אני תמהה על סיעה ירושלמית ב'אגודת ישראל' שבוגדת בירושלים ומקיימת את ועידתה באוקראינה.



14 תגובות

מיין תגובות
  1. 14

    יאלה מספיק
    גליס נהיה אובססיבי לזקני מאה שערים
    נראה שמציק לו משהו במצפון
    אבל זה לא סיבה מספיקה לעבור על והדרת פני זקן
    תן כבוד לזקני העידה וחכמיהם, גם אם בחרת לפרוש לדרך אחרת

    1. מישהו הזכיר כאן משהו על רח' החבשים. מי מבין?

  2. 13

    איזה כיף שיש לנו מדינה, שכל יסודה היא חילוניות והסתה נגד החרדים…

  3. 11

    שוב גליס, עם המוח הרופס וההגיגים המשונים!

    מה בדיוק אתה רוצה מזקני אמה שערים, מהיכן השנאה העצמית שעולה בך כל אימת שאתה נזכר בנוף ילדותך? מישהו פגע בך, מישהו התעסק אתך? מה קרה לך בילדותך שאתה מוציא את זה בלי הרף בחוסר הגיון משווע.

    אתה טוען שניצלנו במלחמת ששת הימים, כי הערבים הכינו שחיטה המונית, או שריפת בתי כנסת. נו באמת! האם שכחת גם את החלק שבו היינו השכנים הכי טובים של הערבים בעיר העתיקה, שמסרנו בייביסיטר לשכנים את הפעוטות שלנו בלי לחשוש, ומי קלקל את היחסים אם לא אותם ציונים לאומניים שהסיתו והלהיבו את האווירה ויצאו למלחמת כיבוש כושלת עד שנאלצנו לברוח מהעיר העתיקה בהנפת דגל לבן, בהשאירנו את פינת חמדת לבבנו אחרינו לביזה ולמשיסה.

    ובבחינת הרצחת וגם ירשת, אתה לא מתבייש להטיל את הקלון בזקני מאה שערים, אלו שנאלצו לעזוב את הבית ואת האווירה העילאית של ירושלים של מעלה, בעקבות אותה התגרות לאומנית אסורה ומיותרת, ואתה עוד מפקפק במידותיהם כאילו הם כפויי טובה שלא אמרו תודה לכובש הציוני… אוהו, עד כמה אפשר לעוות את המציאות ולתת לה פרשנות בהתאם לרוח השקפה מעוותת.

    והכי יפה, זה הסלט הירושלמי בין זקני מאה שערים להתכנסות של 'שלומי אמונים' באוקראינה, השילוב בין האנטיתזות המובהקת של הליכות חיים מנוגדות בתכלית שאין ביניהם ולא כלום, בין יקירי ירושלים ונקיי הדעת שבה, לבין חבורת ציניקנים שרוכבת כבר כמה דורות על הגל הירושלמי כדי לצבור הון ונכסים ונוסעת לחגוג במלונות תועבה באוקראינה, זהו שילוב שפשוט גובלת בטירוף הדעת, ממש 'לומדעס' עצומה של פלפוליזציה השקפתית, שרק מי שכנראה חש מאד ממורמר מסוגל להמציא, ולנו רק נותר לתמוהה מי בדיוק פגע בו, האם זה מישהו ומתישהו מהכיוון הירושלמי המקורי, או מהכיוון של 'שלומי אמוני', שאולי משום מה שכחו להזמין אחר כבוד את מספר הסיפורים הירושלמיים, ידידם האישי הטוב של רבים מאנשי הבוהמה החילונית. ואולי גם הוא בעצמו אינו יודע בדיוק מה מציק לו ולאיזה כיוון לשפוך את תסכולו האישי, וכתוצאה מכך, זכינו לעוד טור הזוי פופוליסטי וזול מבית היוצר של גליס דנן.

    כה לחי!

  4. 10

    ויום העצמאות מה תהא עליו

  5. 9

    איזה טמטום? ישראל הנכבד האם הנך נמנה על גדולי ישראל? מדוע אתה קובע מה לעשות ביום ירושלים? תפסיק עם הערות מטומטמות!!

  6. 8

    לא רק זקני ירושלים אינם חוגגים, כל מי שנמנה על בני היהדות הנאמנה אינו חוגג!!! א גוט שבת

  7. 7

    התגובות קצת לא עניניות. לכל הקוראים צריך לדעת שני דברים. 1. יש מכתב של הר' וולבה בנדון שהוא קורא לבדוק טוב את ההכרת הטוב הבסיסית שלנו לסביבתינו מהאשה ועד נהג האוטובוס, ואז לדעת מאיפה נובע הרצון להכרת הטוב פתאום ל…, 2. הרב אלישיב בשנה הראשונה כידוע עשה סעודת הודיה אבל מאז שראה שהציונים הפכו את היום הגדול הזה ליום תעמולה ציונית לכחי ועוצם ידי ושכחת האב שבשמים אין לנו ברירה אלא להקצין חזק ולהיצמד למי שהם נלחמים בו אבינו שבשמים.

  8. 6

    אולי נפסיק להגיב למאמרים שלו, וגם לקרא אותם

  9. 5

    אהלןן יחביבי אולי תסביר לי מה אשם אותו איש צדיק ירושלמי זקן בתמונה, שהיית צריך להשתחוות מולו ולנשק אותו, ואיתו אתה משתמש כנשק נגד חרדים וכדו' ?? חוצפה.

    1. מזכיר
      זה מזכיר לו שני חברים – אברכים מאותה חסידות ורחוב אתיופיה – החבשים…..

  10. 4

    שוב גליס?

    סבתא שלי שקצת יותר מבוגרת ממך שתחייה לאיו"ש, גרה בילדותה בשייך ג'אראח מספרת לי איך אימה הייתה רצה לעבודה בבוקר ואומרת לה שתבקש מהשכנה הערבייה שתסרק לה את השיער לבית הספר…
    לפני שבאו הציונים שאתה כ"כ משבח והם נאלצו לברוח אז לגאולה,
    העולם לא נולד ב 1967 אתה אולי התחלת אז לדבר אבל מוטב שכמי שמחשיב את עצמו להיסטוריון ללמוד גם משהו שהוא לא זוכר…
    ולעיניינו יש לך איזה אובססיה למאה שערים? לא ראייתי שבפונוביץ אמרו היום הלל (אפילו לא תלו את הדגל הקדוש…) אז למה אתה משתלח דווקא במאה שערים?
    הבאת דוגמא מהרב יעקב יוסף ? למה לא הבאת עוד רבנים מהציונות הדתית כמו הרב חיים דרוקמן ועוד? (רמז כי הוא בנו של מרן הגר"ע?)
    הרי לא הרב אליישיב ולא הגר"ע עשו עסק מהיום הזה!
    אז רק בשתי מילים: דיי מספיק!

  11. 3

    רבותי די
    תפסיקו להגיב תתאפקו לא נמאס מתי שהבן אדם מחפש תשומי הוא זורק חקה ואנחנו נופלים לתוכה הוא חוזר על עצמו כנראה משועמם אולי שיקפוץ לזקני ירושלים וילמד מה לעשות עם הזמן ואם קשה לו עם הגמ' יש היום שוטנשטיין זה בודאי יקל עליו את הלימוד

    בו נחליט שיותר לא מגיבים לגליס